Ingen tvivl om, at Corona har sat en masse små virksomheder under pres, og at mange forsøger at finde alternative former for at drive deres virksomheder videre.
I en debat på Facebook for nylig, var der en sad og kedede sig, og tilbød at lave gratis webshops til dem der gerne ville have det, og det var der naturligvis en del der viste interesse for – man må jo gribe de halmstrå der flagrer i vinden.
I går var der så en webshopudbyder der blev interviewet i TV avisen om hvordan de solgte webshops som aldrig før og havde været nød til at ansætte for at kunne følge med efterspørgslen.
Nu er det altså bare ikke så nemt at starte en webshop op og så bare regne med at ordrene vælter ind og alt bliver som før Corona – sådan foregår internethandel ikke, det kræver benhårdt arbejde, og konkurrencen er altid større fordi man nu har konkurrenter over hele landet og ikke bare i sit lokalområde.
Det er efter min mening at stikke folk lidt blår i øjnene og give dem en tro på, at en webshop løser alle deres problemer, for virkeligheden er en anden og det vil nok gå op for de fleste inden for kort tid.
Webshop er ikke gratis
Selvom der er en der laver gratis webshops, eller som førnævnte webshopudbyder der tager en procentdel af omsætning er en billig løsning, så er der stadigvæk udgifter forbundet med at drive en webshop.
Vi som forbrugere er opdraget med, at vi kun skal handle de steder hvor man kan betale med kort, så en aftale med en kortudbyder kommer man ikke uden om.
Så er der selve annonceringen af webshoppen, det koster kassen at markedsføre en webshop, og der kan gå rigtig lang tid inden man får ordre nok til at det bare kan dække de faktiske udgifter – så er det reelt set arbejdet værd og taber man ikke i stedet for bare yderlige kapital?
Mange af dem der starter webshop i øjeblikket er frisører som vil sælge hårprodukter, men hvis man kigger på det udvalg der allerede findes online, så er det godt nok op af bakke at kaste sig ud i det marked online.
Frisører tror jeg kunne få langt mere ROI ved at lave noget direkte markedsføring til deres stamkunder og så leverer varene direkte til kunden og dermed sparer de udgifter en webshop fører med sig.